۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۵۵

شیخ حسنی:

برنامه هسته‌ای ایران در دهه 50 و به توصیه آمریکا ایجاد شد/ مخالفت‌ امروز از سر نفاق است

برنامه هسته‌ای ایران در دهه 50 و به توصیه آمریکا ایجاد شد/ مخالفت‌ امروز از سر نفاق است

قم - خبرگزاری مهر: مشاور وزیر امورخارجه و کاردار سابق ایران در کانادا ضمن تاکید بر اینکه هم اکنون ایران به رشد عمودی برنامه هسته‌ای رسیده‌است و رشد افقی در دستور کار است، گفت: آمریکایی‌ها در دهه 50 به حکومت وقت آن زمان توصیه ایجاد برنامه هسته‌ای را دادند و مخالفت‌های امروز از سر نفاق است.

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز شیخ حسنی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که ظهر شنبه در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد، اظهار داشت: برنامه هسته‌ای ایران در دهه 50 هجری شمسی آغاز شد و کسانی که این برنامه را توصیه کردند آمریکایی‌ها بودند، موسسه تحقیقاتی استنفورد آمریکا تحقیق کرد و به حکومت آن زمان ایران توصیه کرد شما باید به مدت 30 سال برق اتمی تولید کنید تا نیازهایتان به عنوان یک کشور در حال توسعه را برطرف کنید.

وی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها امروز به ما می‌گویند که چه نیازی به این برنامه دارید از روی نفاق است، گفت: در آن زمان قرارداد هشت نیروگاه با آمریکا، 2 نیروگاه با آلمان، 2 نیروگاه با فرانسه امضا شد که برخی در آن ایام کار ساختشان آغاز شد و بعد از انقلاب اسلامی بوشهر 1، 90 درصد تکمیل و بوشهر 2 هم 60 درصد تکمیل بود.

شیخ حسنی افزود: پس از انقلاب اسلامی این کشورها رویه خودشان را با ایران عوض کردند و در ادامه جنگ تحمیلی را نیز بر ایران تحمیل کردند، حتی به گونه‌ای عمل کردند که برای بمباران نیروگاه بوشهر به صدام حسین تسحیلات می‌دادند.

سفیر سابق ایران در نیوزلند گفت: پس از جنگ مثل دیگر عرصه‌های سازندگی به سراغ برنامه هسته‌ای هم رفتیم اما اینبار نیز کشورهای غربی از همکاری با ما استنکاف کردند و آمریکا مانع از این همکاری‌ها می‌شد، بالاخره سال 74 رفتیم سراغ روس‌ها تا نیروگاه بوشهر تکمیل شود و خدا را شکر امروز در سال 92 با تمام کارشکنی‌ها این نیروگاه تکمیل و ایران به برق هسته‌ای دست یافت.

ایران جزو 10 کشور تولید آلاینده در جهان است

وی با تاکید بر اینکه برق هسته‌ای یک منبع پاک و براساس آمار هزینه تولید برق هسته‌ای نسبت به سایر شیوه‌های تولید برق بسیار کمتر است، گفت: ایران جزو 10 کشور تولید آلاینده در جهان است و چنین انرژی‌هایی موجب می‌شود که از بار این آلایندگی کم شود.

کاردار سابق ایران در کانادا با اشاره به اینکه بحث هسته‌ای محدود به تولید برق نمی‌شود و یک صنعت درآمدزا و پیشرو است و از این صنعت در بسیاری حوزه‌ها می‌توان استفاده کرد، تصریح کرد: ما با وجود تمام فشارهایی که به ما آمده در مدت 35 سال گذشته به اهداف و دست آوردهای خودمان برسیم، توانستیم تولید انرژی پاک از برق هسته‌ای را عملیاتی کنیم، ما توانستیم صنعت سوخت هسته‌ای را بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما یک کشور توانا در بحث هسته‌ای هستیم، پیرامون دلیل رفتن تیم مذاکره کننده به ژنو، گفت: از دوسال پیش که ما صنعت سوخت هسته‌ای را کامل کردیم بزرگان نظام به این نتیجه رسیدند که رشد عمودی برنامه هسته‌ای به اندازه کافی صورت گرفت و رشد افقی آن باید توسعه یابد، همچنین با وجود هزینه‌های دادیم باید ایجاد هزینه‌های جدید را برای مردم در این زمینه کاهش دهیم.

کد خبر 2190675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha